Het ontstaan van R.K.V.V. Grenswachters.

Gedurende de eerste wereldoorlog was het Marijntje Wijnings die het idee had om een een voetbalclubje op te richten, om de jeugd wat meer om handen te geven. Samen met veel enthousiaste mensen werd een klein clubje opgericht, bestaande uit 2 elftallen, genaamd “Hollandia”. Echter met het vertrek van Wijnings in 1919 hield het kleine clubje ook op met bestaan.

Het geweldige spelletje voetbal was echter niet meer weg te denken in Putte. Het was Alexander (Sander) Hoedenvangers die met een aantal leeftijdsgenoten regelde dat zij verder konden voetballen op een heideveld, wat nu tegenwoordig de Moriaansdreef en Biezendreef zijn. Contributie circa 2 cent per week. Mede door de belangstelling van wat ouderen werd de eerste officiele vergadering op 20 december 1921 gehouden, waarbij een bestuur werd gevormd en de verenigsnaam; Sparta werd gekozen. Deze naam kwam voort uit het feit dat de eerste clubkleding geschonken werden door rijwielhandelaar Thor Luyckx. Het waren eigenlijk wielertruien  met lange mouwen, groen van kleur met in het midden een rode verticale streep, met de naam; Sparta.

Sparta Putte

De Spartanen van toen deden naast het voetbal, ook aan wielrennen en veldlopen en gingen voornamelijk op de fiets of zelfs lopend naar uitwedstrijden. Mede door deze conditie en inzet van deze Spartanen werden vele prijzen gewonnen in de Rooms Kath. Voetbalbond, waar Sparta onder andere uitkwam tegen Odio en H.V.V. (nu Meto). Bij thuiswedstrijden kwamen zeker 1000 tot 1500 bezoekers. Vooral toen in  1937-1938 Sparta in de Belgische Voetbal Bond uitkwam, was de belangstelling rond het veld enorm. Het Belgische avontuur kwam ten einde door de mibilisatie in 1939 en de oorlog 1940-1945.

Na de oorlog keerde Sparta terug naar de Nederlandse Voetbal Bond, waarbij ook gekeken werd naar een andere naam voor de Putse Club. Putte was door de eeuwen heen een vooruit geschoven pion op een internationaal schakenbord en als taak had als grenswachter te dienen voor het Markiezaat Bergen op Zoom. Met die strijdachtige gedachte was de verenigingsnaam Grenwachters geboren. Andere naam, betekende ook ander tenue. De clubkleuren werden nu gele kousen, groene broeken en gele shirts. Hoewel de mannen van het eerste uur, stopte met voetballen, bleven zij zich vrijwillig inzetten voor de club. In 1956, toen Grenswachters derde klasse KNVB speelde, kwam er een stenen accommodatie en kreeg de vereniging ook een jeugd afdeling

Grenswachters 1 in 1956

In 1971 werd het 50-jarig bestaan van de club Grenswachters uitbundig gevierd. Er werd een speciale mis gehouden in de St. Dionysiuskerk met de intentie de nagedachtenis van de toenertijd overleden Grenswachters. Na de mis werd het feest voortgezet in het clublokaal onder met muzikale ondersteuning van de fanfare De Volharding.Kortom er werd op uniek Putse wijze feest gevierd tot in de kleine uurtjes. Grenswachters bestond rond die tijd uit 3 senioren elftallen en 3 jeugdelftallen. Contibutie senioren en junioren: 30,- en respectievelijk 24,- gulden. Desalnietemin waren dit, net als tegenwoordig, de laagste jaarcontributies in regio. Desondanks groeide de knusse Grenswachters-club tot een ware grote vereniging, waarbij de voetbalsuccessen, net als andere verenigingen fluctueerde.

Juni 1978 werd door de gemeente Putte in overleg met het bestuur en de landerijen van de familie Buys, besloten een sportcomplex aan te leggen op de landerijen van deze familie. Als hommage aan deze familie werd dit sportcomplex, bestaande uit 3 verlichte speelvelden, 4 kleedlokalen, een scheidsrechterslokaal, bestuurskamer, berging en kantine, de naam; De Buizerd toegewezen. Officiële opening vond op 19 mei 1979 plaats.  Een jaar later, in 1980, werd er nog een feest gehouden, ditmaal omdat  Grenswachters promoveerde van de tweede naar de eerste klasse onderafdeling  KNVB.

De jaren daarop wisselde de voetbal resultaten van de verschillende elftallen. Promoveren, degraderen, maar de Putse gezelligheid van deze vereniging bleef altijd centraal staan. Deze gezelligheid  bleef echter niet onopgemerkt bij onze zuiderburen. Daar het in het begin van Grenswachters nog vaak voorkwam dat spelers in België gingen voetballen, is het tegenwoordig zo dat Belgische spelers, de gezelligheid van Grenswachters komen opzoeken. De laatste jaren hebben we diverse verschillende nationaliteiten binnen de vereniging mogen verwelkomen. Deze Putse gezelligheid blijft gewaarborgd door de inzet en betrokkenheid  van alle mensen die Grenswachters van toen tot nu een warm hart toedragen. Te denken aan de vele supporters, donateurs, sponsors, bestuursleden, spelers, trainers, leiders, verzorgers, ouders en kantine personeel. Niet te vergeten de mensen achter de schermen, zoals de wasvrouw, terreinverzorgers, de dames van de loterij en vrijwilligers. Door de tomeloze inzet van al deze mensen, bestaat de vereniging inmiddels 90 jaar, waarbij sportieve prestaties en gezelligheid uitstekend samengaan.

Bron: Jubileumboek 60-jarig bestaan.